20 tot 24 mei 2009 : Mille Miglia

20 tot 24 mei 2009 : Mille Miglia

Het is allemaal begonnen met enkele leden die naar de legendarische race Mille Miglia wouden gaan. Dit nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje binnen de club en binnen de korste keren hadden we genoeg geïnteresseerden om een busje van acht man te vullen. Zo kwam het dat wij op woensdagmorgen 19 mei richting Italië vertrokken. 

Na een reis van enkele uren langs de Franse Routes Nationales maken we onze eerste busstop. We stappen uit in Mulhouse in de Elzas. Je ziet hier heel wat gebouwen die herinneren aan de Duitse bezetting op verschillende momenten in de geschiedenis, maar we kennen twee musea die nog een pak interessanter zijn. De eerste is La Cité de l'Automobile, het grootste automuseum ter wereld. Elk jaar komen zo'n 200.000 bezoekers de geschiedenis van de auto ontdekken. Let op de Minerva uit 1926, een auto van Belgische makelij. Voor een volledig bezoek aan het automuseum heb je minstens twee uur nodig. Vier kilometer verder ligt La Cité du Train, het grootste Europese museum over de spoorweg. Ons oordeel: het is magnifiek! Dat dit museum maar 80.000 bezoekers per jaar heeft, is eigenlijk niet te geloven. Je vindt hier meer dan honderd historische treinen, netjes onderverdeeld per compartiment. 's Avonds kwamen we aan in Saronno in Noord Italië waar we overnachtten.

 

De volgende dag vetrokken we naar Brescia. Daar bezochtten we in de voormiddag het Mille Miglia museum. Na de middag trokken we naar het centrum van Brescia waar we ons hart konden ophalen bij niet minder dan 377 deelnemende auto's waaronder naast grote aantallen Bugatti's, Fiats, Alfa's, Lancia's, Mercedessen, BMW's en Porches een vloot van 33 Ferrari's. Hier zagen we de Ferrari 166, 195 Inter, 225S, 212 Inter, 212 Export, 225 Export, 340 America, 250 GT, 500 Mondial, 166MM, 250 Monza, 750 Monza en de 500 TRC. Gelukkig dat er nu digitale fototoestellen bestaan, anders waren we een fortuin kwijt geweest aan foto's.

Na een snelle hap, in Italië vanzelfsprekend pasta, begaven we ons naar de startplaats van de Mille Miglia 2009. Daar moesten we al vroeg een goed plaatsje zoeken want bij de start omstreeks 19u30 stonden de toeschouwers rijen dik. Na een promocampagne voor de Mercedes SLR Mclaren en de Mercedes SLR Stirling Moss werd de start gegeven. Eén voor één zagen we de deelnemers vertrekken voor hun eerste rit naar Ferrara waar de eerste omstreeks 23u30 verwacht werd.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we na de start van de eerste deelnemers naar Ferrara zouden rijden om daar de aankomst mee te maken maar dit idee werd opgeborgen toen we hoorden dat het een heksentoer zou worden om daar op tijd te geraken. Zodoende bleven we in Brescia en zagen we alle deelnemers één voor één op het schavot rijden om uitgewuifd te worden door de blonde Italiaanse presentatrice. De ene deelnemer vertrok al spectaculairder dan de andere. Sommige moesten zelfs in gang geduwd worden of vertrokken terwijl het water er onderaan uitliep.

Onder de deelnemers waren er verschillende bekenden. We zagen ondermeer David Coulthard die de Mercedes 300 SL van Stirling Moss reed. Deze wagen heeft het race record op zijn naam staan: in 1955 deed hij 10u 7min 48sec over 1597km met als gemiddelde snelheid 157,65 km/u en dat over grotendees onverharde wegen. Ook de lage landen lieten zich opmerken: voormalig premier Guy Verhofstadt nam deel met zijn FIAT 1100TV met startnummer 172 en de huidige Nederlandse Jan Peter Balkenende met een Porche 550-1500RS gepiloteerd door Gijs van Lennep met startnummer 269. Pittig detail was dat Verhofstadt allen op pad gestuurd werd terwijl Balkenende een escorte van de Polizia meekreeg.

Omstreeks middernacht, toen de rust in Brescia was weergekeerd en na een jacht op souvenirs zoals een gedeelte van de spandoeken op de nadarafsluitingen, reisden we verder naar ons volgende hotel in Fiorano Modenese. Vandaar uit deden we op vrijdag -en zaterdagvoormiddag nog enkele uitstappen en gingen op zaterdagnamiddag postvatten aan de oude ingang van de Ferrari fabriek waar de Mille Miglia karavaan door de fabriek passeerde. Ook dit leverde weer een groot aantal foto's op met als achtergrond Il Cavallino Rampante niettegenstaande de door de Carabinieri en de Polizia georganiseerde chaos aan de poort van de Ferrari fabriek. Opmerkelijk was dat de meeste 'BV's' al verdwenen waren maar onze Guy was er nog steeds bij. Rond 20u00 passeerde ook hier de laatste deelnemer richting Brescia en zat voor ons de Mille Miglia 2009 erop.

Verslag en foto's Guy D.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community