6 tot 9 mei 2010 - Mille Miglia, de reis der 7 verrassingen

6 tot 9 mei 2010 - Mille Miglia, de reis der 7 verrassingen

Op 6 mei 2010 vertrokken wij: Carmelo, Giulio, Jos, Robby, Pascal en ondergetekende Guy, met z’n zessen ’s morgens in alle vroegte vanuit Genk richting Charleroi airport. Na een voorspoedige autorit kwamen we op Brussels-South aan. Nadat er ingecheckt was, moesten we nog een klein uurtje wachten eer we het vliegtuig op konden. Bij het inschepen kregen we verrassing nr.1. Er stond een BV mee aan te schuiven om het vliegtuig richting Bergamo te nemen. Het was Guy Verhofstadt, na een kort gesprekje vertrok het vliegtuig dan ook om ons richting Italië te brengen.

Na aankomst werd er een licht ontbijt genomen, toen begaven we ons richting autoverhuurbedrijf Hertz. Verrassing nr.2 was in de maak. Het door ons bestelde voertuig, een Ford Galaxy was er niet en we moesten maar tevreden zijn met een Opel Meriva. Qua ruimte was dit voertuig wel heel beperkt, maar we hadden gewoon geen andere keuze en we moesten er maar vrede mee nemen. We gingen het voertuig dan maar afhalen en daar wachtte verrassing nr.3 al. De benzinetank was maar voor ¾ gevuld. Na heel wat heen en weer gediscuteer, namen we het voertuig mee, dit nadat de verantwoordelijke een papier ondertekend en afgestempeld had dat we voertuig ook met ¾ gevulde tank terug mochten binnengeven.

Enfin, eindelijk op weg naar Brescia. Na een 1 ½ uurtje rijden kwamen we daar dan aan. Toen we de motor stillegden, stopte het ook met regenen. Eerst brachten we een bezoekje aan het Mille Miglia museum en nadien begonnen onze magen te protesteren en werd er gezocht naar een restaurantje voor een lichte maaltijd.

Zoals gewoonlijk stonden de prachtige oldtimers verspreidt over meerdere straten en pleintjes. Er werd een uur en plaats afgesproken waar we ons ’s avonds terug zouden zien, want samenblijven zou een hopeloze zaak worden zaak worden. Verrassing nr4. Plots stonden we oog in oog met Nick Mason, Sir Anthony Bamford en Dave Richards. Even verderop stond Victor Müller, de nieuwe eigenaar van Saab, en natuurlijk kwamen we onze Guy Verhofstadt ook weer tegen. Het waren allen even vriendelijke mensen, zolang het maar niet over hun werk en privé ging.

‘s Avonds waren we dan bij de start van de Tribute Ferrari tour en de eigenlijke start van de Mille Miglia. Dit is nog eens een echt autofeest, echt een aanrader voor wie van old timers houdt.
Op dag 2 bezochten we een klein maar heel interessant museum, Museo dell’Automobile sm Scuderia San Martino, in de omgeving van Bologna.. Het was een zeer leerrijk museum, ook omdat we een rondleiding kregen samen met een groep studenten die daar op studiereis waren. In de namiddag togen we naar de fabrieken van Ducati voor ook een geleid bezoek, zowel in de fabrieken als in het museum. Het was eens iets anders als altijd die auto’s te zien monteren. Er mochten echter geen foto’s genomen worden in de fabrieken, maar er was toch een vlegel bij die het niet kon laten om daar enkele kiekjes te schieten.

Op dag 3, 8 mei, gingen we nadat we ontbeten hadden, eerst een bloemetje kopen om aan het standbeeld van Gilles Villeneuve te leggen. Ondertussen hadden we ook het gezelschap van Joren en Bart, nee niet onze Bart, gekregen. Nadat de obligatoire foto’s genomen hadden, gingen we op weg naar Panini. Door velen van ons gekend als de firma die de wereldberoemde stickers uitbrengt. Maar er is veel meer, toen we daar aankwamen, stonden we op het erf van een immens grote boerderij. Tot onze verrassing verbouwen ze daar ook melkproducten tot kazen ,oa Parmigiano, en andere zuivelproducten. In een grote loods even verderop viel ons de mond letterlijk open. Er stond een hele collectie Maserati’s en andere unieke voertuigen broederlijk naast elkaar. Op de bovenverdieping staan er ganse rijen unieke motorfietsen en andere memorabilia.

Na het bezoek aan Panini trokken we op weg naar het hoogtepunt van onze reis. We togen op weg naar de Passo della Futa,in de bergen ergens tussen Bologna en Firenze . We kwamen eerst de wagens tegen die de Ferrari tribute reden. Zij hadden een tussenstop ergens in een klein dorpje.Verrassing 5. Het hield niet op met enkele prachtige old timer Ferrari’s. Je zag er, F40, F50, Enzo,America, 360, 430, 458, noem eender welk type maar op en het was er. Na de hergroepering vertrok deze groep voor de verderzetting van hun weg. Zij waren het dorpje nog niet uit en de deelnemers van de Mille miglia kwamen het dorpje al binnengereden. Je liep gewoon tussen al die krasse oude wagens door. Iedereen, zowel deelnemers, toeschouwers als de begeleiders genoten van de prachtige sfeer die er heerste.

’s Avonds terug terug in het hotel kwam plotseling de reeds bekende aswolk ter sprake. Bologna airport zou dicht gaan. Giulio aarzelde niet en ging op zoek op het internet. Onze vlucht stond nog open, dus konden we rustig gaan slapen.’s Morgens na het ontbijt keek Giulio de zaak nog eens even na en de vlucht stond nog altijd open. Wij op weg naar de luchthaven. Maar vooraleer we ons voertuig bij Herz gingen binnenleveren, deden we toch nog gauw een check-up. Verrassing nr6. De vlucht was plotseling gecanceld. Wij naar Herz met de vraag als we met ons voertuig ook naar België mochten. Geen probleem, we mochten wel 1200 € ophoesten, die wel via factuur verrekend zouden worden. Wij dus met het huurvoertuig terug naar België. De terugreis verliep voorspoedig. Al bij al hadden we toch weer prachtig weekend achter de rug, voor een groot gedeelte te danken aan Giulio, hij had ten slotte de reis uitgestippeld. We hebben toch weer mooie herinneringen opgedaan.

Tot slot verrassing 7. Toen de factuur van Herz binnenkwam, bleek dat we toch geen 1200 € moesten ophoesten, maar “slechts” een 800 €. Eind goed, bijna al goed zou ik dan zeggen.

Tekst en foto's Guy D.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community