12 tot 15 mei 2011 : Mille Miglia 2011

12 tot 15 mei 2011 : Mille Miglia 2011

Op 12 mei werd in alle vroegte het vliegtuig vanuit Charleroi airport richting Bergamo genomen. Om 03.00 uur werden wij, Carmelo, Jos, Bart, Giulio en ondergetekende Guy, opgehaald door een luchthaventaxi die ons richting Charleroi voerde. Eénmaal aangekomen op de luchthaven stond één van onze andere reisgezellen ons al op te wachten. Evarist was rechtstreeks vanuit Lochristie naar Charleroi gereden. Om 06.20 uur stipt vertrok ons vliegtuig dan, nadat we geland waren aten we eerst nog een broodje vooraleer we ons huurvoertuig, een Ford Galaxy, gingen ophalen. We controleerden het voertuig op alles en ook nu weer was net zoals verleden jaar de benzinetank weer niet volledig gevuld. De verantwoordelijke van Hertz werd hierover aangesproken en alles werd onmiddellijk in orde gebracht zodat we onze reis richting Brescia konden aanvatten.

Onze eerste stop was een bezoekje aan het Mille Miglia museum. Na een uurtje reden we verder richting Brescia centrum om onze wagen op een bewaakte parkeerplaats te stallen. Eénmaal dit gebeurd was, togen we met zijn allen de stad in waar de prachtige Old Timers op diverse pleintjes her en der door de stad opgesteld stonden. Old Timers van allerlei pluimage waren er weer te bewonderen. Gaande van OM, Cisitalia, Alfa Romeo, Bentley, Aston Martin, Porsche, Mercedes, BMW, Ferrari en nog zovele anderen.

Aan personaliteiten was er ook geen gebrek, De prinsen van Oranje, de prins van Zweden, Verhofstadt, Balkenende, Hakkinen, Coulthard, Ickx, Rowan Atkinson (Mr Bean), Gert Verhulst, Peter Goosens, Noël Essers en noem maar op, ze liepen er allen rond. Met verschillende mensen kon er ook een aangenaam praatje geslagen worden. Ondertussen hadden de mensen van VTM ook al een interview van ons afgenomen.

Het werd nu wel stilaan tijd om ons richting start te begeven, maar eerst werd er nog een lasagna gegeten om onze protesterende magen het zwijgen op te leggen. Aangekomen aan de start liepen we Jean-Marc en Jos tegen het lijf. Zij hadden een latere vlucht genomen. Net zoals verleden jaar vertrokken dit jaar ook eerst de Ferrari Tribute deelnemers. Dit zijn Ferrari’s van een jonger bouwjaar dan 1957 en ze rijden hun eigen MM los van de officiële wedstrijd. Ondertussen waren we Chris, Pascal, Jaap en Danny ook tegen het lijf gelopen en onze groep was nu compleet. Nadat de Tribute deelnemers vertrokken waren gingen wij, de groep Carmelo, ook terug op pad richting Mantova. De bedoeling was om de wagens te onderscheppen in het historisch gedeelte van de stad. Wij waren net op tijd om de wagens hun doortocht te zien maken. Na enige tijd in de mensenzee te hebben gestaan, trokken we ons terug op een terrasje en daar namen we dan ook ons avondmaal. Omstreeks 23.00 uur reden we dan door naar ons hotel, we checkten in en begaven ons onmiddellijk naar onze kamer om in bed te kruipen. Al bij al was het toch een lange en vermoeiende dag geweest.

De volgende ochtend waren we al weer op tijd uit bed en na het ontbijt werd er uitgecheckt en vertrokken we richting de Maseratifabrieken waar we een rondleiding gingen krijgen. De andere helft van onze groep kwam daar ook weer bij ons zodat we weer volledig waren. De rondleiding die we daar kregen was van hoog niveau. Een uiterst vriendelijke ontvangst, een gids die perfect Engels sprak, we mochten tussen de werklijnen we doorlopen, ietwat bij Ferrari niet het geval is. Na afloop werd het in het gastenboek een dankwoordje neergeschreven en door ons ondertekend.

Bij het wegrijden van de parking viel plots ons oog op een vreemde constructie waar ze een knalgeel dak op het leggen waren. Zonder het te beseffen waren we aangekomen op de werf van de "Case Natale" ,het museum ter nagedachtenis aan Enzo Ferrari, dat in oktober zijn deuren zou moeten openen. We zetten onze weg voort richting hotel Arthur waar we incheckten zodat we van onze bagage verlost waren voor de rest van de dag. Ondertussen was het reeds middag en werd er gelunched in een nabij gelegen trattoria.

’s Namiddags reden we dan richting Cadel bosco di Sopra, op aanraden van Robby Lenaerts overigens, waar een Ferrari dealer gehuisvest is. Het is overigens niet zomaar een Ferrari dealer, maar de man, Carlo Bonini, heeft een naam opgebouwd in het restaureren van Ferrari’s. Er staan verschillende modellen te wachten op restauratie of ze zijn er nu aan bezig. Momenteel is bij hem de wachttijd op restauratie 6 jaar. Als afsluiter werd er nog een groepsfoto genomen samen met de Heer Bonini en zijn personeel.

Voldaan reden we terug naar hotel Arthur maar eerst werd er onderweg nog een aperitiefje genomen. ’s Avonds gingen we dan eten in Villa di là.

De volgende ochtend reden we dan richting de ingang van de Ferrarifabrieken waar we onze pasjes moesten gaan ophalen om binnen te mogen op de piste van Fiorano. De Ferrari Tribute deelnemers en de Mille Miglia deelnemers zouden er passeren in de namiddag. Maar eerst was er nog een concours d’élègance en nog een lunch. Het weer was zalig, 28°,en er was een gemoedelijke sfeer.De nieuwe Ferrari FF stond tentoongesteld net zoals de andere modellen die momenteel in productie zijn. Nadien was de doortocht van de deelnemers. ’s Avonds waren we uitgenodigd op een galadiner van de SFC Modena met als belangrijkste aanwezige De Heer Mauro Forghieri. Het werd een zeer aangename avond temeer ook omdat we buiten op het terras konden dineren.

De volgende ochtend namen we afscheid van Jean-Marc en Jos, zij hadden een vroegere terugvlucht. Chris, Pascal, Jaap en Danny lieten we ook achter in het hotel. Zij vertrokken ook huiswaarts maar waren met hun voertuig, ze hadden dus nog een lange weg voor de boeg. Wij, de groep Carmelo, reden terug richting Modena waar de mensen van SFC Modena ons hadden uitgenodigd om een bezoek te brengen aan de tentoonstelling"Terra dei Motori", een tentoonstelling ter ere aan Forghieri. We kwamen samen op het plein voor de militaire academie vanaf waar we dan in colonne naar het museum vertrokken. Wij met onze Ford Galaxy, nog een geluk dat hij niet Ford 150 heette, tussen zo’n 30 Ferrari’s in. We vielen nog geen klein beetje op. Na het bezichtigen van Forghieri’s werk trok de stoet richting het museum van Dottore Righini. En deze keer, in tegenstelling tot ons vorig bezoek van oktober jl. met onze club, was de 815 Auto Avio wel aanwezig. De unieke wagen stond in al zijn eenvoud opgesteld onder een overkapping. Mevrouw Righini kwam ook nog even langs om een praatje te slaan met o.a. ook onze voorzitter Carmelo, waarna hij, Giulio en ondergetekende samen op de foto mochten. Nadien werd er nog halte gehouden in Traittoria de Felice in San Cesano Sul Panaro. Na het gezellig samenzijn met de mensen van Club Modena werd er na het dessert afscheid genomen en togen we terug richting Bergamo voor onze terugvlucht.

Dit was dan wel zonder onze reisleider, Giulio, gerekend. Plotseling nam hij een afrit en wij bekeken ons allen met een vragend gezicht. Hij had nog iets voor ons petto wat hij tot het laatste moment geheim had gehouden. Zeker voor Jos en Carmelo was het verassing van formaat. We reden richting het dorpje genaamd Erbe. Hier was vroeger de Gilles Villeneuve fan club gevestigd. Er werd halt gehouden aan het Gilles Villeneuve memoriaal, compleet met een Starfighter F 104. Nadien werd nog even tot bij de voorzitter zijn woning gereden en in no time werd een afspraak gemaakt om volgend jaar terug te keren omdat er dan festiviteiten georganiseerd zullen worden ter ere van Gilles Villeneuve. Na vertrek werd er natuurlijk over niks anders meer gepraat in de wagen.

En dan nu terug in rechte lijn naar Belgenland. Alles verliep uitstekend tot we op onze luchthaventaxi stonden te wachten. Hij kwam maar niet opdagen en na enkele telefoontjes kwamen we te weten dat ze ons gewoon verkeerd in hun agenda gezet hadden en ze onmiddellijk gingen vertrekken vanuit Limburg. Omstreeks 02.30 uur lag ondergetekende dan toch eindelijk in bed.

Het was een mooie reis geweest. Misschien trekken we volgend jaar weer voor de vierde keer weer terug richting Mille Miglia en zoekt Giulio weer een mooi programma bij elkaar, want daar is hij goed in. Giulio nog een dikke dank U wel van al je reisgezellen.

Verslag Guy D.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community