3 tot 6 Oktober 2013 - Fabrieksbezoeken 2013

FABRIEKSREIS 2013 - VISITARE LA FERRARI

Op 03/10/2013 was het weer zover. Onze jaarlijkse reis naar het Ferrari-mekka, Maranello. Het bestuur had dit jaar een wijziging doorgevoerd. We vertrokken nu op donderdagavond i.p.v. vrijdagmorgen, zodat we op vrijdagmorgen fris en monter onze driedaagse konden aanvatten. Iedereen was tijdig op de luchthaven, enkele mensen waren reeds eerder vertrokken en zouden ons  opwachten aan hotel Arthur.De vlucht liep zoals naar gewoonte voorspoedig en na aankomst aan ons hotel waren er nog enkele die een hapje gingen eten bij de naast het hotel gelegen cacciatore, anderen deden nog een avondterrasje.

Op vrijdagmorgen werd er dan omstreeks 10.00 uur  vertrokken richting Modena waar we een eerste stop  hielden aan de Casa Natale, het geboortehuis van Enzo Ferrari. Naast dit gebouw werd er een prachtig museum gebouwd. Het thema was de F1 Championship Single-seaters. Prachtig en aangezien er niet veel volk was, konden we rustig veel mooie plaatjes schieten. Er waren unieke F1 wagens te zien waar stuk voor stuk legendes mee rond gereden hadden zoals o.a. J. Ickx, G. Villeneuve, A. Prost, A. Senna, dit om er maar enkele op te noemen. Verder was er nog een tentoonstelling over Enzo Ferrari in zijn geboortehuis.

’s Middags werd er ter plaatse nog geluncht. Na het eten zetten we onze weg verder richting de autofabrieken van Pagani, volgens mij toch het summum van de hedendaagse autobouw. Aangezien onze groep groot was, werden we opgesplitst in 2 groepen en konden zo de 2 afdelingen in beurtrol bezoeken. (Van Ferrari mochten we dit jaar met 68 personen komen i.p.v. de normale 50, dit met dank aan de grote inzet van onze secretaris). Wat er bij Pagani gefabriceerd wordt, grenst bijna aan het ongelofelijke. Hier worden nog auto’s met de hand gemaakt, van een lopende band is hier dus totaal geen sprake. Na dit uitermate boeiende bezoek zetten we dan onze rit verder. Er werd ook nog een beetje cultuur toegevoegd aan onze daguitstap, met name een bezoek aan het kasteel van de stad Vignola. Een gedeelte bezocht het kasteel en anderen die minder interesse hierin hadden, kozen dan voor wandeling door de stad zelf.

Hierna reden we dan terug naar hotel Arthur om ons wat op te frissen en ons avondmaal te nemen in het agriturismo restaurant Corte Manzini met een typisch Reggio Emilia keuken. Het eten was van uitstekende kwaliteit net zoals de typische bijbehorende dranken. Deze dranken waren zelfs zo goed dat onze voorzitter het niet kon nalaten om van op zijn stoel een serenade ten beste te brengen.  Na een gezellige avond, waar ook weer straffe verhalen naar boven kwamen, reden we dan terug naar ons hotel om tussen de lakens te kruipen want daags nadien stond er ook weer van alles op het programma!

Zaterdagochtend kondigde zich nogal druilerig aan maar dit kon de pret niet drukken. Omstreeks 10.00 uur vertrokken we nu richting Maranello. Als eerste hielden we halt aan Museo Ferrari, de vroegere Galleria. Iedereen kreeg zijn toegangsticket en was vrij tot 12.30 uur. Na samenkomst aan onze autocar reden we dan naar de hoofdingang van de Ferrari fabrieken waar we eerst in het bedrijfsrestaurant gingen ons middagmaal gingen nuttigen. Nadien begonnen we aan onze rondleiding doorheen de 8-cilinder afdeling. Ook hier werd de groep weer in 2 opgesplitst om  naar dan de afdeling Classiche Ferrari te gaan. Wat er daar stond, dat tart gewoon je verbeelding : 250LM, 250 Tdf, 250 Testa rosso, 512 BBLM, F-40 en noem maar op. Al deze wagens krijgen een van de grond op restauratie zodat ze weer piekfijn in orde zijn. Ze krijgen ook nog een certificaat van echtheid mee van Ferrari waardoor hun marktwaarde stijgt. We stapten nadien in een bedrijfsbusje en dat bracht ons naar de F1 en FXX - 599XX afdeling waar klanten die voertuigen kunnen achterlaten. In de F1 hal stonden er zo’n 30 wagens van verschillende jaartallen en in de FXX en 599XX hal stonden er slechts een kleine 15 voertuigen, een gedeelte van die wagens waren nog onderweg naar/van een meeting.

Na deze mooie rondleiding kon iedereen nog wat gaan shoppen in Maranello stad waarna het om 18.30 uur terug verzamelen was aan de autobus. We reden terug naar hotel Arthur om ons wat op te frissen om dan te gaan dineren in Ristorante Montana, het vroegere lievelingsrestaurant van ene M. Schumacher. Eten en sfeer kwamen hier samen. Het was een geweldige avond, waar er nog over nagekaart zal worden. Iedereen meer dan tevreden de autobus in voor een goede nachtrust, al moet het gezegd worden dat er in de bar van het hotel nog duchtig nagekaart werd en de laatste mensen rond 03.00 uur hun bed pas zagen.

De volgende ochtend waren er reeds vele mensen op tijd uit bed om na het ontbijt nog even de start en de eerste ronden van de GP van Zuid Korea mee te nemen. De autocar bracht ons terug naar de luchthaven van Bologna waarna we het luchtruim richting België kozen en na 1 ½ uur stonden we terug op Belgische bodem. We namen nog afscheid van elkaar waarna iedereen huiswaarts keerde. Hopelijk is iedereen veilig terug thuis en een mooie ervaring rijker.

Het clubbestuur wenst iedereen te bedanken voor het voorbeeldige gedrag van de groep want eerlijk gezegd, we waren  toch een beetje ongerust omdat we met zo’n grote groep waren.  Misschien mogen we dan volgend jaar ook weer met zo’n grote groep, als Ferrari SPa het toelaat ten minste, terug richting Maranello gaan.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community