2 tot 5 Oktober 2014 - Ferrari Fabrieksbezoek 2014

2 tot 5 Oktober 2014 - Ferrari Fabrieksbezoek 2014

Op donderdag 02/10/2014, was het weer zover, we gingen weer naar Maranello om ons jaarlijks seizoenshoogtepunt te vieren. Wij, het bestuur, opteerden om dit jaar op donderdagavond te vertrekken ipv vrijdagmorgen. Dit ook omdat het verleden ons geleerd heeft dat vrijdag toch niet de beste oplossing was. Dit omdat vele mensen na aankomst aan ons hotel, Arthur, nadien in de autocar veel uiltjes gingen vangen en zodoende vermoeid aan de door onze secretaris uitgezochte stopplaatsen als “zombies” uit de autocar te voorschijn te komen en maar half genoten van onze uitstapjes. Daarom dit jaar op donderdagavond de vlucht richting Italië zodat we op vrijdagochtend fris en monter vanaf ons hotel op pad konden.

Zo gezegd, zo gedaan, om 9.00 uur vetrok de autocar vanaf het hotel richting Casa Natale in Modena. Dit jaar was er een tentoonstelling met als thema 100 jaar Maserati in het hoofdgebouw en in de woning van Enzo’s ouders was er een meer thematische tentoonstelling van de verwezenlijkheden van Enzo Ferrari himself. Nadien reden we richting de wijngroothandel van Giacobazzi. Waarom naar daar? Deze firma was in het verleden de hoofdsponsor van de in Zolder Terlaemen omgekomen Ferrari F1 piloot, Gilles Villeneuve. We kregen er eerst een omstandige uitleg over het vele oude landbouw  en wijnmakers alaam wat daar nog aanwezig was. Toen gingen er deuren open waar de privé auto tentoonstelling van Giacobazzi stond. Maar de wagen waar wij in feite voor waren, was er niet nl. een ouder Ferrari F1 voertuig waar indertijd Gilles nog mee gereden had. Maar de eigenaars van de wagen stelden ons al gauw met rust door te zeggen dat we de wagen morgen in Museo Ferrari in Maranello te zien zouden krijgen. Verder stond er nog de Williams F1 waar Ayrton Senna nog mee gereden tijdens de GP voorafgaand aan zijn laatste finale GP op Imola. Toen we het gebouw wilden verlaten stopte er  een wijnboer die zijn vers geplukte druiven binnen bracht. Dit wilden we toch nog even zien. Nadien werd het wel hoog tijd om te vertrekken richting een eetgelegenheid want onze magen begonnen te protesteren. Na het late middagmaal reden we Ringhini, de eigenaar van de eerste door Enzo Ferrari zelf gebouwde auto maar onder de naam van Auto Avio 815. Dit omdat hij contractueel gebonden aan Alfa Romeo. Nadien reden we terug naar ons hotel waar we ons konden opfrissen om omstreeks 20.30 uur naar Ristoranto Lo Smeraldo te gaan en van een overheerlijk en uitgebreid diner te gaan genieten.

Op zaterdagmorgen zaten we opnieuw om 9.15 uur in de autocar. Er waren er duidelijk nog die last handden van de voorgaande avond en dit om diverse redenen. Sommige hadden zich overeten en andere waren in het hotel nog “even” blijven hangen na terugkeer van het restaurant. We reden naar Carrozeria Brandoli. Dit is een familiebedrijf van vader en 4 zonen. Zij restaureren wagens van de ground up zodat ze terug in hun volle vroegere glorie verschijnen. Soms krijgen ze ook bijna vergane chassis binnen met natuurlijk een chassisnummer en vertrekken van daaruit om opnieuw een volledige originele wagen te bouwen. Als je met je voertuig naar daar gaat, moet je 2 zaken hebben, nl: geld en geduld en nog meer geld dan geduld. Een full restauratie kan zonder problemen oplopen tot 250.000€ en 2 jaar duren. Nadien reden we naar het hoogtepunt van onze reis, nl. de Ferrari fabrieken. Omstreeks 12.00 uur mochten we naar binnen in groepjes van 12. Voor het eerst sinds jaren, mochten we de 12 cylinder afdeling nog bezoeken. Dit nadat we door de motorenafdeling en de voorbereidende afdeling waren gelopen. Nadien gingen we per busje naar de afdeling Clienti voor F1, FXX en 599XX, ook hier mochten we even een kijkje nemen. Na een bezoek van anderhalf uur gingen we dan naar Il Podio, het bedrijfsrestaurant van Ferrari. Een goed middagmaal zonder tierletantijntjes mocht ook eens even. In de namiddag gingen we eerst even langs bij Museo Ferrari Maranello, de vroegere Galleria Ferrari. Er stonden enkele toch wel zeer uitzonderlijke one offs en de  zoals eerder reeds gezegde F1 van Gilles Villeneuve. Nadien kon iedereen enkele vrij door Maranello wandelen om te gaan shoppen of iets anders te gaan toen. Omstreeks 18.30 uur was het weer verzamelen geblazen aan de autocar om terug richting hotel Arthur te gaan om ons wat op te frissen en afsluitend te gaan eten bij Ristorante Montana.  Iets na middernacht gingen we dan terug naar ons hotel. De volgende ochtend vertrokken we omstreeks 9.15 uur richting de luchthaven van Bologna en na een vlucht van 1 ½ uur stonden we weer op Belgische bodem in Charleroi. 

We namen afscheid van elkaar en ieder ging weer zijn eigen weg. Meerdere personen kwamen ons, het bestuur, nog even bedanken en feliciteren met de prachtreis die we georganiseerd hadden. Het meredendeel van dit werk, en dit mag ook eens gezegd worden, wordt geleverd door onze secretaris Giulio. 

Hopelijk kunnen we volgend jaar deze reis weer organiseren en dan gaan we misschien weer nieuwe plaatsen aan doen want in deze regio, Terra Dei Motori, is er nog veel te bezichtigen maar je moet weten waar.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community