13 tot 15 mei 2016 - Monaco Historic GP 2016

13 tot 15 mei 2016 - Monaco Historic GP 2016

MET VIJF NAAR DE MONACO HISTORIC GP 2016.

In het najaar van 2015 werden er reeds plannen gesmeed om naar de jubileum editie, 10de editie, van de Monaco historique G.P. te gaan. Na de winter werden de plannen concreet omgezet. Jos en zijn echtgenote, Guy en zijn echtgenote en Giulio waren de 5 mensen die er naar toe gingen.

Op 13/5 namen wij, Guy, Jos en echtgenotes vanuit Eindhoven de vlucht naar Nice. Giulio was met verlof in Italië maar kwam van daar naar Monaco. Na een vlucht vaan 1.30 uur landden we in Nice. ‘s Anderdaags namen we de trein richting Monaco. Eenmaal daar aangekomen namen we plaats op de tribune en konden we ons vergapen aan de prachtige maar stinkende pre-oorlog machines die er rondtoerden. Giulio had gezorgd voor de inkomkaarten en natuurlijk had hij ook weer de beste plaatsen uitgekozen. Recht tegenover de Ferrari boxen. Onze vrouwen gingen de stad en omgeving verkennen en wij, Jos en ik bleven ter plaatse. Enige tijd later was Giulio er ook.

 

 

De verschillende reeksen met wagens, die ingedeeld waren in klassen, zoefden voorbij aan een snelheid waarvan je niet verwachte dat die oude knarren het in zich hadden. Het waren tenslotte ook de getimde oefenritten. Na de middag kwam dan het zwaardere geweld de baan op met ondermeer de F1 van 1966 tot 1972 en nadien dan die van 1973 tot 1976. Die wagens knalden echt rond, hun tijden lagen al bij al maar 10 seconden onder die van de tijden die ze nu draaien. Tyrell, McLaren, Brabham, Shadow, BRM, Lotus, March, Matra, Surtees, Ensign, Hesketh, Lola, Penske, Token, Williams, Trojan en de enige Maki die nog bestaat  werd bestuurd door een Belg, Marc Devis waren er te zien. Natuurlijk dan nog de wagens van de Scuderia de 312, 312B, 312B3, 312B3 Spaza Neve, 312T, 312T2. Ook was er de 1512 van 1962,de 246 Dino van 1960 en de 555 Supersqualo van 1955. Normaal gezien reed ook nog de 312B2 mee maar hij was reeds eerder teruggetrokken. Een heel mooi Formule 1 veld van Ferrari’s.

 

 

Dan waren er natuurlijk ook nog de sportwagens van Ferrari zoals de 212 E,225S in verschillende uitvoeringen,250MM,340MM,166MM, 500Mondial. Je ziet het een prachtig Ferrari deelnemersveld. Ook Bugatti’s, Stanguelinni’s, Maserati’s, Coopers, Bristols,Jaguars, noem maar op, waren er allemaal. Omstreeks 18.00 uur ging de racedag ten einde. Giulio nam de trein richting Italië en wij bleven nog in de stad. Onze dames hadden Monaco by evening nog graag gezien. Maar omstreeks 11.45 uur lagen we toch ook in bed. Dag 2 bracht ongeveer hetzelfde programma, maar nu waren het races. Braaf waren ze (de piloten) niet. Er werd vol ingevlogen, meerdere keren moest de safety car de baan op en er werd zelfs enkele keren een race stilgelegd wegens brokstukken op de baan. Aangezien er vol doorgereden werd, vloog de dag ook voorbij en voor we het wisten was de hoofdrace, de F1 van 1973 tot 1976 ook al op gang geschoten. Ook hier werd de safety car de baan opgestuurd voor een crash. Deze crash zou nadien nog een hoop geld gaan kosten. De baancommissarissen takelden de onfortuinlijke Mc Laren M23 uit 1975 in de Yardley kleuren op met de kraanwagen. Toen de wagen zo’n 3 m. in de lucht hing, viel hij plots naar beneden. De reden: ze hadden de haak niet aan de rolbeugel maar gewoon aan het polyester vast gemaakt. Gevolg: gereed voor de schroothoop, alles was nu krom aan de wagen.

 

 

Na afloop gingen we terug naar het station,Giulio richting Italië en wij richting Nice. De dag nadien namen wij het vliegtuig terug richting Eindhoven, en Giulio zette zijn vakantie in Italië verder en zou het weekend erna nog de Mille Miglia gaan bekijken.

Het was weer een prachtige ervaring geweest. Ook voor onze vrouwen waren tevreden want ze kenden Monaco nu op hun duimpje.

 

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community