Ferrari Fabrieksbezoeken 2018 - 22 tot 25 November 2018

Voila, het einde van het jaar is weer in zicht, maar eerst gingen we nog even in clubverband op uitstap. Het wordt stilaan een gewoonte dat we tijdens het laatste weekend van november op fabrieksbezoek in Maranello gaan. Zoals naar gewoonte maken wij, het bestuur, er een kleine vierdaagse van met uitstapjes allerhande.

22 November 2018, stond dit jaar bij een 50-tal mensen aangestipt in hun kalender. Omstreeks 11.00 uur waren we present op de luchthaven van Charleroi om met Ryanair, hoera geen staking, naar Bologna te vliegen. Alles verliep vlot en omstreeks 14.40 uur zaten we al in de autocar, die ons stond op te wachten op de luchthaven. We reden naar het Museo Ferruccio Lamborghini. We waren nog een beetje te vroeg en een medewerkster vroeg ons om nog even te wachten omdat de administratie nog even afgewerkt worden. Later bleek dat deze dame ook onze gidse was, vandaar dan. We kregen er mooie en to the point uitleg. Nadien werden er dan nog vele plaatjes geschoten en als afsluiter werd er aan het persoonlijk voertuig van F. Lamborghini nog een groepsfoto gemaakt. Aangezien we voor lagen op ons tijdsschema stelde Giulio, onze voorzitter, voor om vandaag i.p.v. morgen reeds een bezoekje te gaan brengen aan acetaia Boni, dit ook al omdat op dag 2 er een krap tijdsschema was. Er werd even heen en weer getelefoneerd en er werd groen licht gegeven. De ontvangst was hartelijk en Boni gaf een prachtige indringende uitleg. Hierna werd het winkeltje geopend.

Nadien reden we dan naar Hotel Arthur om in te checken en nadien werd er bij de buren, Antica Osteria Cacciatori het diner genomen. Nadien gingen we na een toch wel  vermoeiende dag en voor dag 2 weer vroeg uit bed op tijd onder de wol. Dit op enkelen na die nog even de bar gingen sponsoren. Voor dag 2 reden we eerst naar Ducati voor een geleid bezoek doorheen de fabrieken. We zagen er veel interessante dingen en zeker voor de motorliefhebbers onder ons. Afgesloten werd er hier in hun mooi museum annex store. ’s Middags hielden we halt bij Ristorante, Pizzeria Da Guido. Na de maaltijd reden we dan verder richting Modena waar we 2 bezoeken gingen doen. We werden opgesplitst in 2 groepen, eentje ging onmiddellijk Maserati bezoeken en de andere groep ging eerst naar het M.E.F.. Nadien werden de rollen dan omgekeerd. Bij Maserati kregen veel meer te zien dan bij een voorgaand bezoek en werd er op bepaalde zaken dieper ingegaan. In het Museo Enzo Ferrari liep er een tentoonstelling onder de noemer Passion and legend. Wagens die toebehoord hadden aan filmsterren of die van betekenis waren geweest in films. Er stonden weer enkele unieke stukken waaronder de 375 MM (1953) van Zsa Zsa Gabor, de 355 GTS die een rol vervulde in Golden Eye van James Bond met Femke Janssen achter het stuur.

Er stond veel meer van dat elegante geweld, Maranello race volbloeden stonden er ook, teveel om op te noemen. Bekijk de foto’s maar eens op onze website. Nadien reden we terug naar hotel Arthur waar we ons opfristen om weer eens lekker te gaan smullen in Ristorante Montana, ons aller ondertussen welbekend. Dag 3 werd dan het hoofddoel van onze reis. Omstreeks 09.00 uur stonden we paraat aan de ingang van de wereldberoemde Ferrari fabrieken. We werden onderverdeeld in 4 groepen en gingen dan om beurt naar binnen, voor de anciens onder ons de bekende passages.  Voor de nieuwelingen ging er een wereld open. Nadien werden er aan de oude hoofdingang groepsfoto’s gemaakt. Onze groep mocht dan in een groen busje van de firma Carini, naar de raceafdeling gaan waar er ettelijke oudere F1 wagens staan met in de hall ernaast de wagens  van de verschillende FXX programma’s. We werden dan teruggereden naar de nieuwe hoofdingang waar onze autocar stond die naar Maranello Museo bracht, maar eerst werd er nog een groepsfoto van de volledige groep genomen. Vanaf hier was iedereen vrij tot 15.15 uur. Het museo werd druk bezocht net zoals de verschillende shops die hier in de buurt verspreidt liggen.

Nadien reden we dan terug naar Modena voor een afsluitend bezoek bij Stanguelini. De oprichter, die ondertussen reeds overleden is maar opgevolgd is door zijn kleindochter, kreeg het klaar om met uiterst lichte racewagens met kleine FIAT motoren furore te maken op de circuits. Tevens staat hier de eerste officieel toegelaten wagen voor de openbare weg. Hij draagt de nummerplaat 1  MO.. Het is een FIAT  driecylinder en is nog steeds rijklaar. Voor het afsluitend diner had het bestuur dit jaar gekozen voor een nieuw, voor ons, restaurant nl. La Ca Bianca. Nadien keerden we dan terug naar hotel Arthur. De volgende ochtend werden we dan omstreeks 8.15 uur naar de luchthaven van Bologna gebracht vanwaar we onze terugvlucht naar België namen. Na een spoedige vlucht kwamen we aan op Charleroi airport. Het moet wel gezegd worden dat onze voorzitter, Giulio, dit jaar meer dan zijn handen vol gehad heeft met het op punt stellen van deze reis. In ieder geval, bedankt voorzitter voor al het werk wat je met deze reis hebt gehad. We namen afscheid van elkaar en vanaf hier ging iedereen dan terug zijn eigen weg.

Wij, het bestuur, wensen dan ook alle medereizigers te bedanken voor hun voorbeeldige sfeer en gedrag. Voor ons zit het jaar er bijna op, maar er dienen zich al nieuwe organisaties aan want volgend jaar bestaat de club, dank zij  jullie allemaal onze trouwe leden, 35 jaar en we zijn toch het een en ander van plan. Wait and see. Ondertussen voor iedereen reeds een prettige Kerst en een gelukkig 2019.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community