27 & 28 juni 2017 - F1 Corse Clienti - Spa Francorchamps

Dag 1

Reeds enkele maanden geleden werden wij, SFC Genk B., op de hoogte gebracht vanuit Maranello dat dit jaar de Corse Clienti zou gaan neerstrijken te Francorchamps. Eerst was er een beetje een gedoe of wij met onze leden wel toegang kregen tot dit toch wel min of meer privé evenement. Dank zij onze secretaris kregen we toch de toelating vanuit Maranello, om deze testdagen, want zo heet het evenement officieel, te mogen bijwonen. Er werd wel een voorwaarde gesteld, wij en de leden dus ook, mochten het bijwonen maar dan moesten ze wel via een aanwezigheidslijst ingeschreven zijn en dit voor een bepaalde datum. Deze lijst moest dan ook doorgestuurd worden naar Italië ter controle. We brachten via mail onze leden op de hoogte en aan de hand van die goedgekeurde lijst kregen we dan toegangstickets die we daags van het evenement ter plaatse moesten gaan afhalen bij een verantwoordelijke van de Ferrari fabrieken. 
We spraken af op de parking van Ster, waar we tevens ook de Welcome kits uitdeelden aan degenen die zich voor dit evenement hadden ingeschreven. Nadien trokken we dan richting paddock waar we ons entreekaartje kregen. Iedereen verdween in een oogwenk richting de pits om mooie plaatjes te maken en de prachtige geluiden van deze toch wel unieke machines te horen.


Auto’s waren er genoeg. Twee 599 XX, 14 599 XX Evo, 5 FXX, 15 F1 wagens, 2 333 SP en zo maar eventjes 15 FXX K. 51 Wagens dus en het waren geen lammetjes. Er werd duchtig te keer gegaan op het circuit, één 599 XX Evo werd hier het slachtoffer van. In zijn eerste stint ging hij van de baan en werd eenmaal terug in de box, onmiddellijk onder een zeil verstopt. Links vooraan was hij een “beetje” krom wegens het raken van een nukkige vangrail. Toch was de sfeer er eentje om naar huis over te schrijven ondanks het feit dat er niet veel volk rondliep. Of misschien juist hierdoor. Om beurt gingen ze in groepen de baan op. De 599 samen met de FXX. Nadien de F1 samen met de 2 333SP en dan de hele bende van de FXX X.
Om beurt dus zodat iedereen 3 x een half uur de laatste paarden uit zijn/haar machine probeerde te halen. Bij de één ging dit al een beter vlotter als bij de andere, ook omdat deze laatsten er toch voor kozen om het ietwat voorzichtiger aan te doen.  Alsof de goden er zich mee gemoeid hadden want het bleef de hele voormiddag droog maar tijdens de middagpauze regende het lichtjes. De middagpauze was nog niet voorbij en het klaarde ook al weer op en het bleef voor de rest van dag 1 droog. Tijdens de namiddagsessie werd er ook weer vlot rondgekart al werd bij tijd en wijle het hele zaakje even stilgelegd om gestrande wagens  terug naar de boxen te brengen. Omstreeks 18.00 uur werd dag 1 afgesloten en werden de wagens op stal gezet om de volgende dag, dag2 van dit toch wel prachtige evenement voort te zetten.

Dag 2

Op woensdag namen Rocco, Bart en Jan de fakkel over van Carmelo en Guy als bestuursleden ter plaatse.  Rocco was onze inkomkaarten en de nog resterende Welcome Packs 2017 gaan oppikken bij Carmelo zodat we onmiddellijk binnen konden.  Althans dat dachten we want bij aankomst dook er al direct een probleem op omdat we niet binnen mochten met de auto langs ingang Ster.  We moesten terug naar de ingang La Source waar we door de tunnel naar de parking onder de paddock reden.  Intussen waren in de diverse boxen de voorbereidingen in volle gang.  De eersten die buiten reden op een nog droge piste waren de FXX en 599XX bolides waarvan we zowel de originele versie als de EVO-versie te zien kregen.  Daarna herhaalde zich het stramien van dag 1 en kwamen de FXX K’s naar buiten.  Daarna was het normaal gezien de beurt aan de F1 Clienti maar intussen waren boven de piste de hemelsluizen opengegaan en lag de baan kletsnat.  Het was dan ook niet verwonderlijk dat er weinig activiteit op de baan was.  Naast het bestuur waren er ook nog een 4 tal leden aanwezig die hun Welcome Packet meekregen.  Beneden in de oude paddock kwamen we nog een ex-lid tegen die ook mee naar de F1-paddock wilde.  De controleurs hadden echter duidelijke richtlijnen gekregen en het laat zich raden dat hij de pasjescontrole niet voorbij geraakte en buiten moest blijven.  Zo zie je maar: lid zijn van een officiële Scuderia Ferrari Club heeft wel degelijk zijn voordelen ook al moet onze secretaris soms hemel en aarde bewegen om iets gedaan te krijgen.


Nadat we ’s middag iets gegeten hadden in de Pit Brasserie en het weer wat drager geworden was werden de piste activiteiten hernomen.  Iedereen moest evenwel op regenbanden rijden.  Sommigen wilden het op slicks proberen maar discussies met de Ferrari F1 Clienti en XX Programmes hadden niet veel zin.  Weer gingen achtereen volgens de FXX/599XX, FXX-K en F1 Clienti op de baan zij het dat de F1 Clienti per twee op de baan waren.  Dat dit wel degelijk zijn nut had bleek uit de herhaalde tussenkomsten van de takelwagens en pit crews om gestrande rijders weer op weg te helpen.  Zij werden echter deskundig begeleid door Ferrari testrijder Marc Gené die we in de pitlane tegen het lijf liepen.
Tijdens de dag mochten we vrij rond lopen en konden we op plaatsen komen die anders onmogelijk zijn.  Denk maar aan de binnenzijde van La Source of de ingang van de pitlane waar je een ongehinderd zicht hebt op de Busstop-chicane.  
Zoals op dag 1 liep ook dag 2 teneinde omstreeks 18u00 en keerden we terug naar huis in de wetenschap dat we toch weer een aantal unieke dingen gezien hadden.
Uiteraard kwamen we thuis met honderden foto’s, de ene al wat beter dan de andere want zulke snelle wagens in de vlucht fotograferen is geen lachertje.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community